agnieszka.owczarczak.pl

Agnieszka Owczarczak - Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdańska

W tunelu przy dworcu tak dalej być nie może
10 marca 2009 roku

Zapytaliśmy gdańskich radnych, w jaki sposób powinno zostać wyremontowane przejście podziemne pod Podwalem Grodzkim. Zdania są podzielone.

„Tunel musi się zmienić” – tak brzmi hasło kampanii „Polski Dziennika Bałtyckiego”, w ramach której walczymy o jak najszybsze rozpoczęcie remontu przejścia dla pieszych pod Podwalem Grodzkim. Nie mamy bowiem wątpliwości, że jego wygląd przynosi miastu wojewódzkiemu wstyd. I że dłużej już tak być nie może.
– Remont całości tunelu jest sprawą palącą – z tymi słowami radnej Agnieszki Owczarczak (PO) zgadzają się wszyscy zapytani przez nas gdańscy radni. W przypadku pomysłów na sposób wyremontowania i zagospodarowania tunelu jednomyślności jednak nie ma.
– Sensowne jest pozostawienie punktów handlowych, np. w postaci jednolitych boksów, których obecność poprawia bezpieczeństwo – uważa radna Owczarczak. – Mam na myśli punkty sprzedaży biletów, kioski z gazetami, małą gastronomię, kwiaciarnię. Niekoniecznie kramy z odzieżą. Na ławeczki raczej nie będzie w tunelu miejsca. Odpocząć można w holu dworca.

O tym, że w tunelu raczej nie ma szans na stworzenie poczekalni, jest przekonany także Stefan Grabski. Radny PiS stara się też znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego z tunelu zrobił się bazar.
– W Gdańsku na głównych ciągach pieszych brak sklepików – zauważa Grabski. – Przechodzień nie może, jak było kiedyś zatrzymać się, by kupić kwiatek, papierosy, bułkę czy prezent dla dziecka. Nie ma tych sklepików w zasięgu kilku kroków, zostały zastąpione bankami i salonami telefonii. Pieszy musiałby wybrać się do hipermarketu po drobiazg. To błędy nasze, błędy polityki miasta i temat na odrębną dyskusję.

Tunel ma dwóch zarządców – miasto i PKP Polskie Linie Kolejowe. Oba podmioty planują remont „swoich” części osobno. Miasto ma jednak udostępnić kolejarzom swą dokumentację. Radni nie mają wątpliwości, że powinno powstać „centrum decyzyjne”, które będzie odpowiedzialne za przebieg prac.
Paweł Jaworski (PiS) sądzi, że powinien być nim Urząd Miejski „jako najbardziej zainteresowany”. Tomasz Słodkowski (PO) twierdzi, że w przyszłości „podmiotem, który najlepiej poradziłby sobie z techniczną obsługą terenu, mógłby być Zarząd Dróg i Zieleni”.
– Miasto powinno jednak patrzeć na tunel jak na miejsce, które pasażer, gość i turysta widzi po raz pierwszy – twierdzi Tomasz Słodkowski.

Maciej Krupa, także z PO, zwraca natomiast uwagę, że działające w przejściu sklepiki dowodzą, że są chętni do skorzystania z ich oferty. -Powinny zatem pozostać w tunelu w zakresie nieutrudniającym komunikacji pasażerów – uważa Krupa.
Marcin Skwierawski (PO) proponuje, by miasto i PKP utworzyły spółkę celową do spraw zagospodarowania tunelu. – Dysponowałaby powierzchnią handlową w boksach, sprzedając ją na zasadzie przetargu – twierdzi Skwierawski.
Jarosław Gorecki nie jest zwolennikiem lokalizowania w tunelu małej gastronomii.
– W tunelu powinny być kasy biletowe, kwiaciarnia, może księgarnie -wylicza.- Ale nie powinno być obskurnych fast foodów, bo mieszanki zapachów i resztki jedzenia na podłodze nie służą estetyce. A tunel to w końcu jedna z wizytówek naszego miasta.

Kazimierz Koralewski, szef klubu PiS, sądzi, że w tunelu może zaprocentować wielka polityka. – Skoro w mieście rządzi ta sama opcja co w Warszawie, nie będzie problemu z naciskiem na PKP, by znaleźć fundusze na remont – przewiduje radny. – Odpowiedzialne za taki lobbing musi być miasto, jego prezydent i jego polityczne zaplecze, bo ono ma największy interes w dobrym wizerunku. Muszą tylko chcieć. Szansa dla Gdańska jest ogromna i nie można jej zmarnować.

Ciekawy pogląd reprezentuje radny Wiesław Kamiński (PiS).
– Moim marzeniem jest, by dworzec stał się swoistą galerią wyrobów z bursztynu. Oczywiście należy pamiętać o informacji turystycznej z prawdziwego zdarzenia – zastrzega.
A może Państwo mają jakieś sugestie odnośnie remontu tunelu (pamiętajmy, że pytaniem, które pozostaje na razie bez odpowiedzi, jest to, co zrobić z kupcami)? Na e-maile czekamy pod adresem p.rydzynski@ prasa.gda.pl. Najciekawsze opinie opublikujemy oraz przekażemy urzędnikom z ratusza oraz PKP.

Początek prac w pasażu zależeć może od spełnienia kilku warunków

• Tunel, którym można spod Krewetki i City Forum dotrzeć do dworców PKP i PKS, ma dwóch zarządców.
Jeden -to Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, drugi -PKP Polskie Linie Kolejowe. Szefowie ZDiZ mają nadzieję, że remont miejskiej części uda się rozpocząć jeszcze w tym roku. Może być z tym problem, biorąc pod uwagę, że potrzebne są m.in. dodatkowe zabezpieczenia przeciwpożarowe. Przedstawiciele PKP PLK twierdzą, że remont kolejowej części będzie przeprowadzony prawdopodobnie w 2010 lub 2011 r. PKP PLK mają w przyszłorocznych planach remont peronów dalekobieżnych w Gdańsku Gł. Wiąże się to z przebudową całej magistrali Warszawa Gdynia. W tym kontrakcie nie ma jednak przewidzianego remontu tunelu. Może być też uzależniony od przebudowy peronu 3 SKM, związanej z przedłużeniem linii SKM do Gdańska Śródmieścia.

Źróło: Paweł Rydzyński, Polska Dziennik Bałtycki, 9 marca 2009



Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tej informacji - bądź pierwszy...

Dodaj komentarz

 
Platforma Obywatelska Facebook Twitter